استفاده از رب انار امسال 1401 به عنوان چسب مایع

همه ما می دانیم که انار خواص زیادی دارد و طبیعتا رب انار به دست آمده نیز خواص مشابهی دارد. حدود 100 سال از زمانی که بشر به فواید انار و خواص درمانی آن پی برده است می گذرد.

وقتی صحبت از رب انار امسال 1401 می شود، مستقیماً به خواص همان میوه انار اشاره می کنیم، با این تفاوت که انار سرشار از ترکیباتی به نام «پلی فنول» است. سطح کلسترول مضر خون (LDL) را کاهش می دهد و اجازه تولید چربی در رگ ها را نمی دهد.

لازم به ذکر است که پلی فنول ها ترکیباتی هستند که در بیشتر سبزیجات و میوه ها یافت می شوند اما در انار بیشتر دیده می شوند. لازم به ذکر است که انار حاوی مواد مغذی زیادی است که در جدول زیر به اختصار به آن اشاره می کنیم:

  • هر 100 گرم از این میوه حاوی:
  • پتاسیم 240 میلی گرم
  • 3 گرم فیبر
  • ویتامین C 13 میلی گرم
  • 80 درصد آب

در این مقدار انار 50 کالری انرژی وجود دارد. مقداری آهن نیز در انار وجود دارد، اما از آن به عنوان منبع آهن استفاده نمی شود. همچنین قند موجود در انار مانع از مصرف آن در افراد دیابتی نمی شود.

وقتی رب انار درست می شود، ویتامین C فقط اندکی کاهش می یابد. بنابراین می توان گفت که رب انار نیز ارزش غذایی بالایی دارد، البته نباید از انار بی کیفیت استفاده کرد و همچنین باید طی یک پروسه سالم تهیه شود.

رب

رنگ رب انار با توجه به فرآیند پخت تغییر می کند. هنگامی که آب انار در دمای پایین یا زمان حرارت کم به رب تبدیل می شود، محصول قرمز می شود و با افزایش زمان حرارت دادن تمایل به سوختن دارد.

افرادی هستند که به خوردن انار یا ملاس با طعم های مختلف حساسیت دارند. مثلاً افراد کمی هستند که با خوردن انار ترش یا رب انار دچار مشکل معده می شوند.

زیرا ترشحات معده با ترشی در انسان متفاوت است. هضم غذا از طریق اسید معده انجام می شود در حالی که خوردن میوه های ترش مانند انار از هضم جلوگیری می کند.

به عبارت دیگر مصرف رب ترش یا شیرین انار بسته به ذائقه و تحمل معده برای هر فردی می تواند عواقب متفاوتی داشته باشد و این چنین نیست. نشان دهنده کیفیت یا کمبود رب انار است.
در زیر به بیان خواص رب انار از نظر طب سنتی می پردازیم.

پاییز فصل ریزش برگ ها و بسته شدن آسمان است و برای پیشگیری از بیماری هایی مانند افسردگی و اضطراب درونی، دانه های انار بسیار موثر و مفید بوده و باعث نشاط و شادابی می شود. در زبان عربی به «انار» معروف است و نام آن سه بار در قرآن کریم آمده است.

زادگاه انار در تمدن ایرانی است و در اواخر قرن نوزدهم وارد آمریکا شد. ایران بزرگترین تولید کننده انار در جهان است.